was successfully added to your cart.

Kurv

data-drevet design

Datadrevet design

Mindre og mellemstore virksomheder har ikke længere en undskyldning for ikke at kunne tilbyde sine kunder en sublim kundeoplevelse på nettet. Ligemeget hvordan din virksomhed idag ser ud, kan du som virksomhed  tilbyde dine kunder en online central for dine produkter og eller services.

Og selvom din hjemmeside kan være simpel, skal den idag være effektiv – en faktor som designet i store dele har en stor indflydelse på. Ellers falder du længere og længere bagefter dine konkurrenter.

Vi er heldigvis nået så langt, at vores kunder ikke kun tænker på at få en hjemmeside som “ser godt ud” men som også kan finde ud af at konvertere. ved at benytte et data-drevet design.

De fleste designere har i store dele ansvaret for at vedligeholde det æstetiske ved brands, med de bedste designere ved at det ultimative mål er at skabe en digital oplevelse der spiller sammen med de besøgenes- og virksomhedens -behov.

Alt for ofte ser vi at mindre virksomheder ikke helt forstår at balancere disse mål ordenligt.

En hjemmeside som er godt opsat og designet men som ikke leder til salg, vil ikke virke for en virksomhed eller et brand som er sulte efter at skabe leads.

For at en hjemmeside skal fungere som et stærk aktiv for både virksomheden, samt køberen, skal siden følge et nøje planlagt købflow, som er både data og behovs drevet.

Et par eksempler:

Klare linjer hele vejen igennem

Når man designer en hjemmeside til en mindre virksomhed, alle som arbejder sammen om at skabe dit brand, skal være på samme “linje” eller “side”

Det er nemt for designere at kigge den anden vej når der skal laves et design for et brand – Men hvis designet er lavet kun for at skabe nogle flotte effekter skader det med stor sandsynlighed ens mål med hjemmesiden. Nemlig at generere leads

Før du begynder processen med at få bygget et datadrevet design, skal du stille dig dette simple med kritiske spørgsmål: “Hvad er meningen med hjemmesiden?”

Det er ikke nok bare at redesigne din hjemmeside eller bygge en ny, fordi alle andre gør det. Du skal identificere de eller det mål som din hjemmeside skal bygges op omkring.

Ingen løsning er “one-size-fits-all”. Selv virksomheder som ligner rigtig meget hinanden, kan have helt forskellige krav.

De fleste virksomheder går efter at skabe salg eller nye leads. Nogle vil bare gerne have en hjemmeside som er godt designet, f.eks. et sted hvor man skaber interesse omkring ens brand, og gør et indtryk, et “showoff”.

Ligemeget hvilke mål du har, skal du tænke over de design guidelines som du vil køre efter fremadrettet.

Nu hvor du har defineret dine design guidelines, er det tid til at gå i kundernes sko.

  • Hvor kommer dine kunder fra?
      • Er det fra google søgninger?
      • Er det betalte annoncer?
      • Er der fra email kampanger?
  • Finder dine kunder dig via relavante keywords?
      • Hvilke keywords finder kunderne dig på?
      • Hvilke keywords skaber opmærksomhed og kliks?
      • Hvilke keywords motivere til salg?
  • Hvad gør dine kunder efter de har klikket sig ind på din side?
      • Hvad vil du have dine kunder til at gøre så snart de kommer ind på siden?

Såfremt du har flere kunde segmenter, skal disse “mappes” ud og defineres. Forskellige kunde segmenter har måske helt anden vej og indgangsvinkel på din hjemmeside.

F.eks. en medicinal virksomhed markedsfører sig primært til a) potientielle patienter som søger online efter specifik hjælp. Men virksomheden hjælper måske også professionelle læger og sygeplejesker.

Designere og indholdsanvarlige f.eks. content creators skal alle arbejde i samme retning, og arbejde efter de samme kundesegmenter.

Et rigtig godt værktøj at komme igang med, og som kan vise det meste af det som jeg har skrevet om er f.eks. Google Analytics

Jeg kommer i fremtiden til at ligge mere op omkring konverteringsoptimering, og hvordan du som virksomhed kan øge dit salg uden et stort budget. – Hvorfor ikke sælge mere til de besøgende du allerede har idag? – I stedet for at lukke flere besøgende ind, så kan selv små design ændringer give en meget stor forskel på bundlinjen. – Det lyder nemt? Det er det også!

data-drevet design
Er teksten klar og tydelig?
Kan de besøgende customize dine produkter? – Hvis ja, er dette nemt for de besøgende?
Er billedet sælgende? – Viser det klart og tydeligt hvad du sælger?
Er prisen en faktor? – Hvis ja, kan kunden nemt se hvad varen koster?
Kan kunderne nemt finde “tilføj til kurv” og eller hvis kunden ønsker at gå til kassen, kan kunden det direkte på siden?
Er kategorierne tydelige? – Kan de besøgende finde dèt som de søger efter, med færrest mulige klik?
Opsummering
Datadrevet design, hvordan bruger jeg dataen?
Artikelnavn
Datadrevet design, hvordan bruger jeg dataen?
Beskrivelse
Hvad er datadrevet design? Her forklarer jeg lidt om design generelt, og hvorfor det er vigtigt at kigge på datadrevet designs.
Skribent
Udgiver navn
Umage Studio
Udgiver logo