Google my business posts “GMP” er en nem vej til flere kunder!

 

Det er gratis og meget brugbart i forbindelse med lokal SEO “Søgeoptimering”

Det er allerede populært at bruge Google My Business. Det er gratis, og du har selv mulighed for at administrere oplysningerne, hvis bare du lever op til Googles retningslinjer.

GMP er især brugbart i forbindelse med lokal SEO, hvor det virkelig gør en stor forskel, at kunderne kan få information om din virksomhed, når de søger i lokalområdet.

Få endnu mere ud af Google My Business.

Men der er faktisk flere ting, du kan gøre, for at få endnu mere ud af Google My Business. For eksempel kan du gøre brug af opslag, bedre kendt som Google Posts. Det giver ingen direkte SEO-værdi, men det kan give flere besøgende, og det kan hjælpe med din konvertering. Når du skriver disse indlæg på vegne af din virksomhed, vil de dukke op i Google-søgningerne lige under feltet med dine firmainformationer.

Her ser vi nærmere på, hvor stor værdi det har at skrive indlæg i forbindelse med Google My Business. Du får også et par tips til, hvordan du laver det bedst mulige opslag.

 

Sådan kommer du i gang med Google My Business.

Inden du overvejer Google Posts nærmere, bør du først sikre dig, at din almindelige forretningsoptimering hos Google er på plads.

Hvis du ikke allerede bruger Google My Business, så tilmeld dig hurtigst muligt. Det er gratis, og det giver flere eksponeringer i de lokale søgninger. Faktisk vurderer Moz, at Google My Business er den vigtigste faktor for lokal SEO.

Din virksomhed bliver nemlig vist i højre side, ved siden af søgeresultaterne, når der er en matchet søgning i Google og i Google Maps. Du har mulighed for at optimere den information, der er angivet om din virksomhed. Både i form af billeder, beskrivelser, åbningstider, kontaktoplysninger og link til din hjemmeside.

 

Folk finder din virksomhed  hurtigere når de søger i Google!

En stor fordel er, at folk hurtigt bliver introduceret for din virksomhed, når de søger i Google. Det skaber også tryghed, da du vil blive anset som “Google-godkendt”, når potentielle kunder søger efter din virksomhed på nettet.

Efter du har den basale optimering på plads, kan du begynde at inddrage nogle af de nye og mere særlige tilføjelser til Google My Business.

Google Posts er én af dem.

 

Se hvordan opslag i Google My Business fungerer.

Som lokal virksomhed kan du lave et opslag i Google. Hvis du allerede er tilmeldt Google My Business, vil dine opslag blive vist lige under dine firmainformationer og lige over de relaterede søgninger. Det er som regel de to nyeste opslag, der bliver vist på første side.

Google anbefaler selv, at du benytter muligheden til at informere om dine nye og vigtigste events, samt dine produkter og tjenester.

Opslagene viser en overskrift, et billede og en meget kort beskrivelse, når en Google-bruger bliver introduceret for dem i søgeresultaterne. For at læse det fulde opslag, er det nødvendigt at brugeren rent faktisk klikker på opslaget og vælger at læse det. Fulde opslag har som regel en længde på lidt over 100 ord.

Moz (en af de største autoriteter inden for SEO og online marketing) har lavet en case study omkring Google My Business Posts. De har blandt andet set på, hvor mange virksomheder der benytter sig af disse opslag, og hvilke resultater det bringer med sig.

Ud fra 2.000 forskellige søgninger kom de frem til, at næsten 60% af de virksomheder, der allerede benytter Google My Business, også benytter sig af indlæg til samme platform.

17,5% af virksomhederne havde endda lavet nye opslag inden for den seneste uge.

 

Danske virksomheder er endnu ikke begyndt at udnytte Google Post ordentligt!

Denne case study blev dog lavet med udgangspunkt i amerikanske virksomheder. Der er (indtil videre) ikke lavet lignende undersøgelser på det danske marked. Men ud fra en håndfuld hurtige søgninger lader det til, at danske virksomheder halter lidt efter, og endnu ikke er begyndt at udnytte Google Posts ordentligt.

Hvis det samtidig viser sig, at opslagene hjælper med at konvertere, så er det altså en glimrende mulighed for at komme et skridt foran konkurrenterne.

 

Hvorfor finder folk din virksomhed  hurtigere når de søger i Google?

Der skal selvfølgelig være en god grund til at begynde at lave opslag. Ellers vil det bare være spild af tid. Derfor så Moz også nærmere på, hvorvidt virksomhedernes opslag i Google egentlig fik opmærksomhed. Og endnu vigtigere – klikkede brugerne aktivt på opslagene og engagerede sig med dem?

Moz tog udgangspunkt i statistikker fra ni forskellige klienter. De så på, hvor mange direkte visninger hver af dem fik med deres GMB-profiler og sammenlignede med, hvor mange visninger deres opslag fik i den samme tidsperiode.

Her var resultatet faktisk ret interessant: Gennemsnitligt modtog opslagene flere visninger end selve profilen og oplysningerne i Google My Business. Det betyder, at folk rent faktisk ser opslagene, og at de ofte ser flere af dem på én gang, når de i forvejen søger efter din virksomhed.

 

Jo bedre opslag des flere besøgende.

Én ting er at se på undersøgelser, der er lavet af andre. En anden ting er at prøve tingene på egen hånd.
Hvis du selv ønsker at se nærmere på effekten ved Google Posts, så sæt et par uger af til at prøve det af. Det kræver meget få ressourcer, da det er gratis at benytte Google My Business og de tilhørende opslag. Den eneste omkostning er altså at få udarbejdet opslagene – jo bedre de er, jo mere præcise resultater vil du også opleve.

 

Folk finder din virksomhed  hurtigere når de søger i Google

Sørg for at have et godt billede som passer til de enkelte opslag
Det vigtigste er at have et godt billede. Billedet fylder mest, og det er det, som først fanger blikket.

Dernæst kommer teksten. Hele teksten er naturligvis vigtig, men det er især de første par linjer, som du bør fokusere på. Der vises kun en enkelt linje, omkring 12-15 ord i oversigten. For at læse resten er det altså nødvendigt, at brugeren klikker på opslaget – og det sker kun, hvis introduktionen er interessant. Brug en god CTA, der virkelig fanger brugeren.

 

Du skal helst lave 1-2 opslag om ugen

Undersøgelser viser, at det er bedst at lave 1-2 opslag om ugen. Det er hverken for meget eller for lidt – det viser, at der opdateres ofte, men heller ikke så ofte at opslagene begynder at mangle relevans.

 

Få overblik over visninger og klik ved hjælp af Google My Business Insights.

Efter du har eksperimenteret med opslagene i et par uger, kan du benytte Google My Business Insights til at se, hvordan de klarer sig. Her kan du både få overblikket over visninger og klik.

 

 

Konklusion.

Google My Business er i sig selv et must – hvis din virksomhed ikke allerede er tilmeldt, så gør det hurtigst muligt. Det gør en stor forskel, når det kommer til lokal søgemaskineoptimering.

Google Posts, som er en del af Google My Business, er en interessant lille bonus, som potentielt kan gøre gode ting for din konverteringsrate. Det vil formentligt ikke gøre en gigantisk forskel, men det kan hjælpe en smule, og du kan udnytte en mulighed, som de fleste af dine konkurrenter nok ikke gør brug af endnu.